
|
1977
|
Mark Sanders, przyszły pomysłodawca i projektant roweru Strida, odbywa staż w firmie Rolls-Royce w Bedford (Wielka Brytania). |

Mark Sanders opowiada
o powstaniu Stridy
|
1980
|
Sanders uzyskuje dyplom inżyniera mechanika w Imperial College w Londynie. |
1981
|
Sanders podejmuje pracę Mars Corporation na stanowisku inżyniera projektu w dziale systemów automatów. Pracuje tam do 1983 r. |
1983
|
Sanders staje się wyznawcą tezy, że solidna inżynieria to nie wszystko i że wszystkie produkty powinny być również estetyczne i przyjazne dla użytkownika. Rozpoczyna w związku z tym studia w zakresie inżynierii wzornictwa przemysłowego (IDE) prowadzone wspólnie przez Imperial College i Royal College of Art w Londynie. |
1984
|
W ramach przygotowań do dyplomu Sanders tworzy projekt roweru składanego. |
1985
|
Sanders kończy prace nad rowerem składanym. Kończy studia podyplomowe i otrzymuje uczelnianą nagrodę Giorgetto Giugaro w kategorii Koncepcja Roweru. Prototyp roweru Strida zostaje zaprezentowany w audycji Świat Jutra telewizji BBC. |
1985
|
Artykuł opublikowany w The Sunday Times doprowadza do spotkania Sandersa z Jamesem Marshallem, przedsiębiorcą i byłym managerem firmy Greg Norman. Rozpoczyna się etap planowania i przygotowania produkcji nowego roweru. |
1986
|
Zapada decyzja, że produkcją rowerów będzie się zajmował wytwórca z Glasgow. Dziewięcioletni syn dyrektora wymyśla nazwę Strida, która okazuje się lepsza niż propozycje przedstawiane przez zawodowców! |
1987
|
Pierwsze rowery Strida opuszczają linię produkcyjną. Impreza z okazji rozpoczęcia produkcji odbywa się w Harrodsie w Londynie. |
1988
|
Strida zdobywa wszystkie trzy brytyjskie nagrody dla innowacji rowerowych Cyclex (najlepszy nowy produkt, najbardziej innowacyjny, najlepszy brytyjski projekt).
Produkcja roweru przeniesiona zostaje do Nottingham (skąd pochodzą rowery tradycyjnej brytyjskiej firmy Raleigh). |
1990
|
Produkcja Stridy przeniesiona zostaje do Portugalii.
|
1992
|
Sprzedano już 25 000 rowerów Strida (w wersji 1). |
1993
|
British Technology Group (BTG), firma zajmująca się wydawaniem licencji i wprowadzaniem na rynek innowacji medycznych i innych brytyjskich technologii przejmuje kontrolę nad prawami do rowerów Strida (proces potrwa do 1995 r.). |
1997
|
Brytyjska firma Roland Plastics nabywa prawa do produkcji rowerów Strida (wersja 2) i przenosi produkcję z powrotem do Wielkiej Brytanii. Rok później fabrykę opuszczają pierwsze egzemplarze wersji 2. |
2000
|
Strida otrzymuje doroczną nagrodę czasopisma ID Magazine w dziedzinie projektowania, nagrodę Pittmana czasopisma Sail Magazine za innowację i bezpieczeństwo oraz nagrodę Brytyjskiej Rady Projektowania (British Design Council) za produkt milenijny.
Steedman Bass (z Bostonu w USA) nabywa prawa do produkcji rowerów Strida.
Wraz z Billem Bennetem, Erikiem Thomasem i Markiem Sandersem, Bass pracuje nad rozwojem koncepcją roweru Strida wersji 3. |
2002
|
Aby odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie, Bass przenosi produkcję do Ming Cycle, tajwańskiego wytwórcy. Wersja 3 wchodzi do sprzedaży. Pierwszych 2000 sztuk dociera do Włoch. Ming Cycle ustanawia dystrybutorów w Korei, Japonii, Holandii, Francji i w Stanach Zjednoczonych. Firma zaczyna prace nad Stridą w wersji 5. |
2006
|
Strida w wersji 3.2 otrzymuje nagrodę Fietsrai INNOVATIE (innowacja w dziedzinie rowerów). |
2007
|
Strida w wersji 5 wchodzi na rynek. Otrzymuje nagrodę TBEA (stowarzyszenie tajwańskich eksporterów rowerów). |
2011
|
Portal internetowy TreeHugger wyróżnia Stridę nagrodą Best of Green w kategorii Cars and Transportation. TreeHugger jest portalem poświęconym ekologii, prowadzonym przez Discovery Communications, firmę znaną z produkcji licznych kanałów telewizyjnych, m.in. Discovery Channel i Animal Planet. |
2011
|
Nagroda "Dobry Wzór 2011" w kategorii Sfera Domu dla Stridy LT. Konkurs "Dobry Wzór" organizowany jest corocznie przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego (Institute of Industrial Design) w Warszawie. Nagradzane są w nim najlepiej zaprojektowane produkty dostępne na polskim rynku.
|